Drevet av Blogger.

onsdag 22. september 2010

VARNING STARK BILD: Varg sargade älg svårt!

Ett offer för svensk rovdjurspolitik. Vargen sargade älgen svårt i huvudet och bet bland annat av underkäken som på bilden sitter vid sidan av mulen


Vargen bet och bet, men fick inte ihjäl den unga älgtjuren som sökte sig upp på en väg med svåra plågor. Göran Jacobsson, Borlänge, kom av en slump till platsen och tog bilder av den svårt skadade älgen.



Många boende i trakten runt Idkerberget, två mil väster om Borlänge i Dalarna känner sig nu otrygga sedan man sett varg dagligen.



Efter den makabra händelsen med den svårt skadade älgtjuren är det många som är kritiska till svensk rovdjurspolitik.



Göran Jacobssons bild (du kan se fler bilder i kommande nummer av Jaktjournalen) visar en del av vad som händer i de svenska vargreviren dagligen.



Under den gångna helgen gjordes dagligen vargobservationer i byn Baggbo, 8 km från Gyllbergen där Göran Jacobsson har sitt fritidshus.



– Jag bestämde mig för att åka hem till Borlänge med min hund, då jag inte längre vågar gå ut med honom på mina jaktmarker utan att ha bössa med mig, berättar Göran, som då också fått rapport om en ny vargobs i närheten samma morgon.



– När jag kom till kraftledningen efter Gyllbergsvägen, cirka 3-4 km från mina hus upptäcker jag en älg som står och ”hänger” på vägen. Jag stannar bilen cirka 50 meter ifrån och upptäcker att den är svårt skadad i huvudet.



– Genom kameran ser jag att älgen – en ettårig tjur – har omfattande skador i huvudet och han vill inte gärna lämna vägen. Hela mulen är vriden och underkäken bortsliten, en fruktansvärd syn.



Göran Jacobsson beslutar för sig att ringa jägare i närheten, samt rovviltspårare via mobilen. Under tiden kommer älgen fram till bilen och blod från älgens huvud droppar ned på Görans bilhuv.



– Efter diverse mobilsamtal får jag tag på jägare som kan komma och avliva älgen efter att polisen gett avlivningsbeslut, berättar Göran.



Ingen varg syntes till i direkt närhet till vargen, men bara ett 100-tal meter ifrån vargen befann sig två bärplockare som förmodligen skrämt vargen.



Enligt Håkan Björling, rovdjursspårare, talar allt för att det är varg som skadat älgen.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Stolte Fiskere

Stolte Fiskere

Min største Mjøs-ørret 10,155 gr 89 cm lang 13 juni 2006

Min største Mjøs-ørret 10,155 gr 89 cm lang 13 juni 2006

Powered By Blogger

Totalt antall sidevisninger de siste 30 dager.

free counters

FEEDJIT Live Traffic Feed

Copyright ©Team Daiwa Powered byBloggerMal(HÅVEN)

Back to TOP